Äger du ansvaret för dina kunder?

Vad innebär kundansvar i din organisation? Innebär det att du har ansvar för att kunden får kontakt? Innebär det att du får provision på affärer du tar på kunden? Innebär det att du, på en enskild kund, ansvarar för hur dina kollegor agerar i kontakt med kunden?? Nej, där går kanske gränsen…eller gör den det?

 

Om ditt ansvar är att sälja på en kund och en kollega på leveransavdelningen agerar på ett sätt som stjälper i stället för att hjälper affären att växa, vem har då befogenhet att agera?

 

Många säljare jag talat med anser att ansvaret när det gäller att få personer i organisationen att agera affärsmannamässigt ligger på ledningen. Jag ger dem rätt i detta. Det stämmer att en framåtlutad kultur matas och underhålls av ledningens agerande, visioner och värdegrund…i bästa fall.

 

Detta är dock inte alltid den verklighet många av de säljare jag träffar åtnjuter. Vardagen för många är att det finns lika många tolkningar av ordet ”affärsmässigt” som antal avdelningar, eller medarbetare i värsta fall. Kan till och med vara så att ordet ”affärsmässig” inte finns på agendan utan är utbytt mot ord som ”effektiva ställtider” eller gud förbjude; ”förbannade säljare som har lovat guld och gröna skogar till kund igen”.

 

Om det senare är fallet så återstår två val:

1. Man kan vänta till ledningen får alla att rätta sig i ledet.

2. Man vill göra affärer och växa på kunden innan pension och tar saken i egna händer.

 

Att säga att man skall välja alternativ 2 är lätt att säga men svårare att genomföra. Man kan nå ganska långt med att ställa krav men risken att man uppfattas som bångstyrig och gnällig är alltid närvarande. De säljare som, enligt mina erfarenheter, är de som klarar denna balansgång bäst är de goda pedagogerna. De som involverar mer än exkluderar. De som berättar för alla som är involverade i kunden vart man avser att ta kunden på sikt och vilken hjälp man behöver för att det skall ske. De som anammat tesen; ”den som vet kan inte undgå ansvar” på sina kollegor.


Tänka "Fuck you" till till kunden är ju inte bra....?


Hej vänner!
"Verktyg", "avslutstekniker", och "andras erfarenheter" är de främsta förväntningarna jag möter när jag skall hålla en kurs i försäljning. Rimliga förväntningar kan jag tycka (förutom det man oftast menar med "avslutstekniker" men det kanske jag återkommer till i ett annat inlägg). Verktyg och tekniker är självfallet en stor del i hantverket men minst lika viktigt att skriva på agendan för att få folk att komma till en säljutbildning då det är där förväntningarna ligger.
 
Om mina utbildningar för tio år sedan bestod av 90% tekniker och verktyg så består de idag av 50% verktyg och 50% mental och mellanmänsklig inställning. Man kan helt enkelt flytta berg med rätt inställning!
 
Sir Laurence Olivier, kallad världens bästa skådespelare på 70-talet, är ett "fint" exempel på en man som åstadkom storverk både i film som teater. Han, som många andra framgångsrika högpresterare, hade rutiner för att hamna i rätt mentala inställning innan han levererade prestationer som gjorde honom adlad av drottningen. Hans, något oortodoxa, teknik bestod i att han, innan en föreställning på teatern, smög sig bakom ridån...öppnade en glipa...tittade på publiken i smyg och sa till dem med låg röst ...fuck you, fuck you, fuck you. Rutinen byggde hans mentala styrka och hans självkänsla och resten är historia.
 
En mental inställning som är extremt framgångsrik är att vara genuint intresserad, nyfiken, av sin omgivning och människorna i den. Jag var på ett bröllop i somras där det fanns en äldre professor. Han, fick jag reda på av hans son, var en rätt egotrippad typ och vad det verkade på den missunnsamme sonen inte världens bästa far. Professorns mentala inställning var det i alla fall inget fel på då han i sammanhang med andra människor helt enkelt bestämde sig för att vara ovanligt intresserad av folk i omgivningen, något som resulterade i att alla...och jag menar alla på bröllopet som jag talade med hade ovanligt positiva omdömen om herrn som ställde så mycket frågor och var så nyfiken. Att förstå vikten av nyfikenhet och applicera detta mentala fokus vid rätt tillfälle var en klar framgångsfaktor för denna härliga professor. Egotrippad eller inte..jag hade köpt av honom i alla fall ;)
 
 

Årets säljutbildning!

 
Få ihop teamet med terrängkörning (stora bilar upp för klippor i skogen!) och göra fler och större affärer?
 
Ring mig så syr vi samman en säljutbildning i världsklass. Det enda du riskerar är att bli vald till årets chef!
 
 
 

Kan alla bli säljare? Ja, jag är övertygad om det!

 

En dag för några år sedan hade jag en säljutbildning för ca 40 säljare inom trävaruindustrin. Alla, utom några få undantag, var i 60årsåldern och alla var män.

 

Vi hade en dialog om; ”vad är skillnaden mellan en medioker säljare och en framgångsrik säljare” och jag sa något om att ”alla kan bli säljare” varpå några i församlingen protesterade starkt.

 

Jag kan förstå denna reaktion då männen jag stod inför varit säljare mer eller mindre hela sina verksamma yrkesår och stolta över hantverket.

 

År av erfarenhet har förankrat min ståndpunkt. Klart det underlättar om man har personliga egenskaper som social och utåtriktad men alla är vi olika och har olika styrkor såväl som svagheter som vi kan slipa på för att nå en bra grund att stå på i säljrollen.

 

Jag har träffat många framgångsrika säljare genom åren, allt från de som klarar av att ringa med öppningsfrasen ”Det var länge sen jag fick skicka en faktura, va fasen är det frågan om?!” till de mer timida som med pondus i rösten säger ett artigt ”god dag har du möjlighet att tala med mig?”

   Jag jobbade en gång i tiden tillsammans med en kille som, i alla sina kalla samtal, började med frasen; ”tjenare Bertil” (eller vad nu personen hette). Han sålde riktigt bra och jag tänkte att jag skulle testa hans familjära anslag och började, glad i hågen, hälsa folk vid deras namn. Hur det gick? ”Vem är du? ”Känner vi varann eller?”, var meningar som mötte mig i princip vart och ett av de samtal jag gjorde. Det gick inget vidare helt enkelt. Varför? Agerar man på ett sätt som inte ligger nära sitt eget sätt att vara när man är naturlig så märks detta. Anledningen till varför min vän lyckades med bragden att börja samtalen med namn på den uppringda, var för att det låg nära hans personlighet att säga ”tjenare Bertil”. Min beteendeprofil är radikalt annorlunda då jag är lite torr, saklig och resultatfokuserad. Jag gick ganska snart tillbaka till mina ”god eftermiddag, god dag har du tid att talas vid?”

Nu, ca 20 år senare låter jag fortfarande lite torr och saklig och trivs med det! 


RSS 2.0