Tänka "Fuck you" till till kunden är ju inte bra....?


Hej vänner!
"Verktyg", "avslutstekniker", och "andras erfarenheter" är de främsta förväntningarna jag möter när jag skall hålla en kurs i försäljning. Rimliga förväntningar kan jag tycka (förutom det man oftast menar med "avslutstekniker" men det kanske jag återkommer till i ett annat inlägg). Verktyg och tekniker är självfallet en stor del i hantverket men minst lika viktigt att skriva på agendan för att få folk att komma till en säljutbildning då det är där förväntningarna ligger.
 
Om mina utbildningar för tio år sedan bestod av 90% tekniker och verktyg så består de idag av 50% verktyg och 50% mental och mellanmänsklig inställning. Man kan helt enkelt flytta berg med rätt inställning!
 
Sir Laurence Olivier, kallad världens bästa skådespelare på 70-talet, är ett "fint" exempel på en man som åstadkom storverk både i film som teater. Han, som många andra framgångsrika högpresterare, hade rutiner för att hamna i rätt mentala inställning innan han levererade prestationer som gjorde honom adlad av drottningen. Hans, något oortodoxa, teknik bestod i att han, innan en föreställning på teatern, smög sig bakom ridån...öppnade en glipa...tittade på publiken i smyg och sa till dem med låg röst ...fuck you, fuck you, fuck you. Rutinen byggde hans mentala styrka och hans självkänsla och resten är historia.
 
En mental inställning som är extremt framgångsrik är att vara genuint intresserad, nyfiken, av sin omgivning och människorna i den. Jag var på ett bröllop i somras där det fanns en äldre professor. Han, fick jag reda på av hans son, var en rätt egotrippad typ och vad det verkade på den missunnsamme sonen inte världens bästa far. Professorns mentala inställning var det i alla fall inget fel på då han i sammanhang med andra människor helt enkelt bestämde sig för att vara ovanligt intresserad av folk i omgivningen, något som resulterade i att alla...och jag menar alla på bröllopet som jag talade med hade ovanligt positiva omdömen om herrn som ställde så mycket frågor och var så nyfiken. Att förstå vikten av nyfikenhet och applicera detta mentala fokus vid rätt tillfälle var en klar framgångsfaktor för denna härliga professor. Egotrippad eller inte..jag hade köpt av honom i alla fall ;)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0