Kan alla bli säljare? Ja, jag är övertygad om det!

 

En dag för några år sedan hade jag en säljutbildning för ca 40 säljare inom trävaruindustrin. Alla, utom några få undantag, var i 60årsåldern och alla var män.

 

Vi hade en dialog om; ”vad är skillnaden mellan en medioker säljare och en framgångsrik säljare” och jag sa något om att ”alla kan bli säljare” varpå några i församlingen protesterade starkt.

 

Jag kan förstå denna reaktion då männen jag stod inför varit säljare mer eller mindre hela sina verksamma yrkesår och stolta över hantverket.

 

År av erfarenhet har förankrat min ståndpunkt. Klart det underlättar om man har personliga egenskaper som social och utåtriktad men alla är vi olika och har olika styrkor såväl som svagheter som vi kan slipa på för att nå en bra grund att stå på i säljrollen.

 

Jag har träffat många framgångsrika säljare genom åren, allt från de som klarar av att ringa med öppningsfrasen ”Det var länge sen jag fick skicka en faktura, va fasen är det frågan om?!” till de mer timida som med pondus i rösten säger ett artigt ”god dag har du möjlighet att tala med mig?”

   Jag jobbade en gång i tiden tillsammans med en kille som, i alla sina kalla samtal, började med frasen; ”tjenare Bertil” (eller vad nu personen hette). Han sålde riktigt bra och jag tänkte att jag skulle testa hans familjära anslag och började, glad i hågen, hälsa folk vid deras namn. Hur det gick? ”Vem är du? ”Känner vi varann eller?”, var meningar som mötte mig i princip vart och ett av de samtal jag gjorde. Det gick inget vidare helt enkelt. Varför? Agerar man på ett sätt som inte ligger nära sitt eget sätt att vara när man är naturlig så märks detta. Anledningen till varför min vän lyckades med bragden att börja samtalen med namn på den uppringda, var för att det låg nära hans personlighet att säga ”tjenare Bertil”. Min beteendeprofil är radikalt annorlunda då jag är lite torr, saklig och resultatfokuserad. Jag gick ganska snart tillbaka till mina ”god eftermiddag, god dag har du tid att talas vid?”

Nu, ca 20 år senare låter jag fortfarande lite torr och saklig och trivs med det! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0