Feedback en färkvara!

En hund…en pöl på golvet. Förr, d v s på 70-talet, så fanns en gängse uppfattning om hur man skulle få en hund rumsren. Man skulle doppa nosen i pölen! Ha i åtanke att detta var en tid då barn låg och sov i hatthyllan i bilen under färd?!

 

Man skulle doppa nosen i nära anknytning till dådet. Inte dagen efter då hunden då skulle ställa sig frågande till husses agerande och tänka what the f…?

 

Hur osannolikt det än verkar så tror jag att det finns åtminstone en lärdom att ta tillvara på i detta handhavande. Det är att feedback är en färskvara.

 

När jag var ny som chef, för många herrans år sedan, så hade jag ett dokument på var och en av mina anställda (jag är 100% röd kan tilläggas för de som är bekanta med discen). När väl vägledningssamtalet kom i oktober så hade jag fört anteckningar på sena ankomster, attityder, brister i måluppfyllelse o s v för hela året. Praktiskt tyckte jag! Jag hade hört från min chef att det gäller att ha på fötterna om du skall ge negativ feedback och detta hade jag tagit fasta på.

 

Detta resulterade i att jag var fruktad att ha vägledningssamtal med. Ja, till och med hatad ute i leden. På något tvistat sätt kunde jag bära dessa epitet med viss stolthet. I tidningen chef skrev de att konferensrummet utanför socialstyrelsens direktör gick under benämningen ”Slakthuset” något som gick i linje med mina vägledningssamtal.

 

Nåväl, detta är ju inte bra. Mitt råd till dig som chef är säg det när det händer annars mister du både rätt och möjlighet att åstadkomma en förändring.

 

Har är en länk till en bild som beskriver en vettig väg att vandra när du skall ge feedback http://sdrv.ms/17Nf5sR.

Kommentera eller ring som vanligt.


Kommentarer
Postat av: Anonym

N.A.P! :)

Svar: J.A.P.P!
Andreas Blüme, tel 070-28 25 472

2013-09-07 @ 11:41:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0