Mäta sin tid? Genomsnittlig kundkontakt inom B2B är 17h av 100h!

 
 

En snittsäljare inom B2B i Sverige lägger 17 % av arbetad tid på faktisk kundkontakt (telefon, personliga möten och e-post).

Vad gör vi övrig tid? Svaren är många. Offertarbete är bl. a en del som inte räknas med i de 17 % som nämns ovan. Andra saker kan vara interna möten, rodda med leveransen, fika, lobba internt för sin affär, bilåkning och en massa andra saker. 

 

Kan du öka den faktiska tiden med kund? Svaret på den frågan blir förhoppningsvis alltid– JA. En viktig förutsättning för att kunna öka tiden är då att veta vart tiden tar vägen. Kanske den enklaste vägen att ta reda på det är att mäta den. 

 

En vecka är sällan lik den andre. Därför kan det vara bra att mäta sin tid över loppet av två till tre veckor. Ytterligare en god idé är att göra det så enkelt som möjligt så att det inte tar 17% av din tid att mäta din tid..:)

I detta inlägg länkar jag en mall ni kan utgå från i mätandet av er tid. Den är bara att skriva ut och ha liggande bredvid datorn och fylla i löpande under dagen/arna. Länken: http://sdrv.ms/17A2LJ6

 

VAD GÖRA MED ANALYSEN?
Det fina med att få saker svart på vitt är att man kan diskutera fakta med sin chef (eller med sig själv). Har jag för mycket intern administration? Lägger jag för mycket tid på att släcka bränder som någon av mina kollegor skulle kunna hantera för att frigöra min säljtid? Lägger jag upp mitt resande på ett klokt och tidseffektivt sätt eller åker jag iväg till kund på måfå?  

 

Om man som säljare har en årsbudget på 20 mkr och arbetar 220 dagar på ett år så innebär det att din tid är värd 90 909 kr om dagen eller 11 363 kr i timmen om man väljer att dela 90 909kr med 8h. Mot bakgrund till detta så är det värt att se vart alla timmar tar vägen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0