Är vi för lösningsorienterade??

De flesta säljare jag träffar har en sak gemensamt; de är fokuserade på att hjälpa andra. Man skulle kunna säga att de är mycket lösningsorienterade.

 Detta är bra? men...i lagom doser.

 

Det finns tillfällen där vissa säljare går in i ett möte med stor press på att leverera en lösning, fokus på att få förtroende av kunden och inför vissa förhandlingar; oro för att inte stå emot pressen. Pressen att prestera ligger som en tung blöt filt över axlarna och uppförsbacken ter sig svår att klättra upp för utan att halka till och falla pladask. Oavsett det är en förhandlingssituation eller ett säljmöte så är denna press sällan bra för vår prestation.

 

De tillfällen där pressen sköljer över oss kan det vara skönt att lyfta bort oket från våra axlar och koncentrera oss på en enda sak; att vara genuint intresserade. Hänga av sig den blöta filten av press och bara vara intresserad, att där och då vara påkopplad och lyssna aktivt på vår motpart, ställa öppna frågor för att lägga ansvaret för att ta dialogen vidare på kunden.

 

Någonstans på vägen kommer vi kanske upptäcka en kund som slappnar av, reflekterar, berättar om sina behov och kanske, kanske, börjar känna ett djupare förtroende för dig. Kanske till och med gilla dig. När detta väl sker så kan vi ladda pickadollen baserat på det kunden berättar och ta nya friska tag på vägen till avslut.

 

läs även inlägget: Hör du vad kunden säger eller är du för lösningsorienterad?

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0