Aktivt lyssnande - eller hur du blir omtyckt? Tips!

 
 

En säljare som heter Anders berättade att han hade någon form av diagnos med autistiska drag. Han brast helt enkelt i förmågan att vara känslomässigt påkopplad i relationen med andra människor och befann sig i en känsla av utanförskap, oavsett om det var med kunder eller hans egna kollegor.

 

Tillställningar som bröllop, säljmöten och presentationer var alltid krävande för honom. En dag bestämde sig Anders för att kringgå sitt handikapp och aktivt anstränga sig för att vara intresserad av andra människor.

Han började arbeta med aktivt lyssnande och genom nedanstående tekniker innebar det att han, efter ett bröllop i Skåne, fick höra av sin fru att gäster och bordsgrannar tyckte hon hade en fantastiskt trevlig man. Han upplevdes som intressant, belevad och mycket charmig av alla som talat med honom. Anders (som egentligen heter något annat) är idag framgångsrik säljare och har till och med berättat att han upplever en glädje i mötet med andra människor. Nedan får du lite tips och infallsvinklar som kan hjälpa till att öka din förmåga att bli en bra lyssnare för att på så sätt få förtroende från dina kunder och öka din förmåga att sälja.

  • Var tyst. Den som talar kanske är mångordig eller har svårt för att formulera sig. Ge tid.
  • Visa tydligt att du lyssnar. Håll ögonkontakt, luta dig framåt, nicka då och då, ge ifrån dig små ljud som ”mm”.
  • Ställ frågor för att få reda på mer. (t.ex. använd dig av principen med de öppna frågorna för att trigga igång tankeverksamheten hos kunden). - Frågor som börjar med de sju kompisarna blir öppna: Vem, Vad, Hur, När, Var, Varför, På vilket sätt?
  • Observera känslorna genom att hela tiden lyssna som om du ställer dig dessa frågor. T.ex. ”Vad försöker han tala om för mig?”, ”Vad har detta för betydelse för honom?”.
  • Be om närmare förklaringar när något uttrycks oklart genom att ställa öppna frågor som t.ex. ”Hur gick det till egentligen?”, ”Hur mycket?”, ”Hur många?”, ”Hur länge?”.
  • Omskriv då och då under samtalet något av vad som sägs och återge det med dina egna ord- På så sätt får du en kontroll av om du uppfattat det sagda rätt, t.ex. ”Så du menar alltså att…”, ”Jag har uppfattat dig så att…”.
  • Kom inte med några snabba lösningar. För att nå resultat med aktivt lyssnande måste man lita på att talaren kan nå fram till sina egna lösningar på problemen. Därför måste lyssnare avstå från att ge snabba förslag och att förmana och uppmana.

 

Som sagt, övning ger färdighet! Stort lycka till!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0